Jak prawidłowo zamontować płyty drogowe?

Prefabrykowane żelbetowe płyty drogowe służą głównie do budowy dróg dojazdowych, placów manewrowych czy miejsc postojowych.  W szczególnych przypadkach mogą stanowić podbudowę lub być fundamentami pod różnego typu budowle i instalacje technologiczne.

Krok po kroku – montaż płyt drogowych

Prawidłowy montaż płyt drogowych obejmuje kilka ważnych etapów.

  1. Usunięcie warstwy humusu z odkładem.
  2. Wyrównie i zniwelowanie terenu pod warstwy podbudowy pod konstrukcję zgodnie z założonym projektem.
  3. Usunięcie większych kamieni, korzeni itp.
  4. Podłoże pod zaprojektowaną konstrukcję należy doprowadzić do grupy nośności G1 (grunty niewysadzinowe, Ev2 ≥ 80 MPa).
  5. Wykonanie podbudowy z mieszanki kruszyw niezwiązanych o uziarnieniu 0/31,5 mm lub pospółki. o grubość wykonanej warstwy powinna wynosić min. 20 cm. Miąższość warstwy konstrukcyjnej należy dostosować do właściwości gruntu rodzimego oraz zakładanego obciążenia. Wskaźnik zagęszczenia IS ≥ 1.
  6. Na podbudowie ułożyć warstwę wyrównawczą, wykonaną z piasku lub mieszanki cementowo – piaskowej o grubości 5 cm.
  7. Płyty układać w taki sposób, aby zapewnić im kontakt całą swoją powierzchnią do podłoża z jednoczesnym zachowaniem między płytami pionowych przerw dylatacyjnych wynoszących 1-1,5 cm.
  8. Przy rozładunku i montażu płyt należy stosować trawers z zawiesiami czterohakowymi lub zawiesie czterohakowe nie krótsze niż 3 m, mocowane do uchwytów montażowych osadzonych w płytach. Nie wolno przewozić płyt drogowych bezpośrednio na widłach wózka widłowego, koparko-ładowarki lub innego podobnego urządzenia.
  9. Szczeliny dylatacyjne wypełnia się kruszywem o uziarnieniu 0-8 mm.

Dopiero tak przygotowaną nawierzchnię z płyt drogowych można obciążać i przeznaczyć do właściwej eksploatacji. Trwałość wykonanej konstrukcji zależy przede wszystkim od prawidłowo przygotowanego podłoża i gruntu.